План работы на 2019-2020 у.год

ПЛАН

ВИХОВНОЇ  РОБОТИ



на  2019 – 2020 н.р.

9 клас

                                                                                                                 Кл. керівник 9 кл.
                                                                                       Салімонова Л.П.











Проблемна, над  якою  працює класний  керівник:
Орієнтація  кожного  учня  на  розвиток  його  нових  психологічних  можливостей, проектування особистості, орієнтація  та  управління  її розвитком; формування  успішної  особистості  школяра.

Аналіз  виховної  роботи
У  класі  навчається  16  учнів, із  них  7 хлопчиків  та  9 дівчат. Одному  учню  притаманний високий   рівень  пізнавального  інтересу, 5 — достатній.
Що  вдалося  зробити  в  минулому  році?
Аналіз  успішності  та  якості  знань  учнів  показує, що  в  класі  одна  учениця   високого  рівня , 5 — достатній  рівень  знань.  У  класі  визначилась  група  учнів  з високим  ступенем пізнавального інтересу. Рівень  знань  цих  учнів  зростає, вони  беруть  активну  участь  у позакласній  пізнавальній  діяльності. Більшість  учнів  класу  відвідує  гуртки  з  різних   предметів. Успіхи  у  навчанні  й  пізнавальна  активність  цих  учнів  сформували  громадську  думку  у  класі  «вчитися  добре — це  престижно».
Діяльність  роботи класного керівника пов'язана з  учителями-  предметниками, з  координацією  зусиль  сильних  учнів  та  середніх, розвитку  пізнавальних  здібностей  кожного  учня на виховання національно-патрітичної свідомості школяра. Особливо  в  цьому  допоміг  проміжний  аналіз  успішності  учнів. Він  дозволив  організувати  своєчасну  допомогу  з  предметів, ознайомлення  й  індивідуальну  підтримку  батьків. Робота   складалася  з  різноманітної  позакласної  діяльності, направленої  на  розвиток  пізнавальних  інтересів  учнів. Особливо  вдалися  деякі  пізнавальні  ігри  на  конкурсній  основі: тиждень  математики. Запам׳ятались  дітям  класні  години  в  бібліотеці  «Моя  улюблена  книга»  і  огляд  журналів  «Однокласник». Успішному  навчанню  дітей  допомогли  консультації  для  батьків  «Як  допомогти  дитині  навчатися?».
Педагогічні  спостереження, анкетування, класна  година  «Твій  режим  дня»  свідчили  про  те, що  учні  мають  достатній  рівень  самоорганізації  навчальної  праці, навичок  самоосвіти  і  самовиховання. Дотримувались  режиму  дня  5  учнів. Хронометраж  часу  виконання  домашнього  завдання  свідчить  про  те, що  30% учнів  витрачають  на  виконання  домашнього  завдання  2 – 3 години  на  день, 40% учнів — 1 – 1,5 години. Виходячи  з  цього  ми  бачимо, що  програма   навчання  повинна  складатися  не  тільки  з  розвитку  пізнавальних  інтересів  учнів, але  й  формувати  в  них  уміння  і  навички  самоорганізації,самоосвіти  і  самовиховання.
  Проводилась  робота, присвячена  більш  досконалому  вивченню  учнів, їх  стосунків  у  класі, індивідуальних  особливостей  і  проблем  у спілкуванні. Розвиток  комунікативних  навичок  здійснюється  під  час  дозвілля  та  в  процесі  самоврядувальної  діяльності, у  спілкуванні, етичних  іграх. На  сьогодні  ця  проблема  залишається  дуже актуальною. Є  певні  труднощі  в  стосунках  між  хлопцями  і  дівчатами. Тому  роботу  треба  проводити  не  тільки  разом  з  усіма, але  і  диференційовано.
Дозвільна  діяльність  згуртовує  класний  колектив, створює  особливий  психологічний  мікроклімат, коли  учень  відчуває  себе  комфортно, може  проявити  свої  творчі  й  комунікативні  здібності. Тест-опитувальник  «Моя  думка  про  мій  клас»  показав, що  добре почуваються  в  класі  6 дітей, не  завжди  добре — 3.  Дозвільній  діяльності  віддає  перевагу  більша  частина  учнів, бо  саме  тут  вони  частіше  відчуваються  комфортно. У  класі  стали  традиційними  дні  іменинників. Особливо  вдалися  свято «День  Збройних  сил  України», «Святого  Миколая», новорічні  свята. Проведення  таких  заходів  дозволяє  розвивати  ініціативу, залучити  до  своєї  ниви  «важких»  учнів  і  тих, хто не  може  проявити  себе  в  навчанні.
Кожен  має  можливість  стати  організатором. У  процесі  планування  класних  справ  усі  діти  за  бажаннями  мали  змогу  увійти  до  складу  рад  із  проведенням  тієї  чи  іншої  справи. У  минулому  році 16  дітей  займалися  різною  гуртковою  діяльністю. Протягом  року  підтримувався  зв׳язок  з  керівниками  гуртків  і  секцій, аналізувалися  результати  дозвільної  діяльності  учнів.
Велика увага приділялася у сфері діяльністі виховання  етичної  культури  школярів, формування  моральних  відносин, розвитку  здібностей  емоційно  реагувати  на  переживання  іншої  людини. Класні  години  з  етики, аналіз  педагогічних  ситуацій  у  класі, допомагали  у  вирішенні  окреслених  завдань. Спосіб  життя — це  і  предметно-етичне  облаштування  класу. Багато  роботи  було  зроблено  для  оформлення  класу, його  ремонту  та  озеленення.
Робота класного керівника також була  спрямована  на  забезпечення  здоров׳я  школярів. Зі  шкільним  медпрацівником  проводилася  спільна  профілактична  робота, планові  медобстеження, консультації. Також  проводилася  робота  з батьками, присвячена  проблемі  зміцнення  здоров׳я  дітей  у  сім׳ї, проводилися  батьківські  збори, на  яких  обговорювалася  ця  тема, урок-тренінг  «Режим  школяра»  тощо. Цікавим  був  і  День  здоров׳я. Чистота  і  порядок  у  класному  кабінеті  також  сприяли  укріпленню  здоров׳я  учнів. Проблеми  зі  здоров׳ям  дуже  часто  з׳являлися  в  учнів через  навчальні  перевантаження. Малорухомий  спосіб  життя, дефіцит   вільного  часу, обмежене  спілкування  з  природою  були  причиною  ослабленого  здоров׳я  школярів. Усі  проблеми  повинні  вирішуватись  в  наступному  навчальному  році.    



Характеристика класного колективу

У 8  класі навчається 16 учнів. Із них – 9 дівчат і 7 хлопців. 
Успішність за попередній навчальний рік є між достатньою та середньою шкалою, і це означає, що всі ті завдання, які були початі, потрібно продовжувати, тобто:
·                      формувати учнівський колектив;
·                      добиватися поліпшення успішності та якнайкращого відвідування школи;
·                      згуртовувати колектив;
·                      організовувати походи та екскурсії;
·                      заохочувати учнів до громадської роботи;
·                      підтримувати тісні зв׳язки з батьками;
·                      залучати обдарованих учнів у гуртки та факультативи.
Високий  рівень  знань  мають  одна  учениця: попова К.
Також є  учні, які  закінчили 5-й клас з  достатнім  рівнем  знань: Задорожня В., Запасна К., Славова Л., Івов К., Новікова В
Класний  колектив  є  дружній, працелюбний. Організаційним  ядром  класу  є  актив  класу — староста  та  його  заступники, які  були  обрані  таємним  голосуванням  на  класних  зборах. Учні  класу  завжди  прислуховуються  до  думки  класного  керівника, вчасно  виконують  вказівки  й  розпорядження.
Даний  віковий  період  характеризується становленням  самосвідомості. Новий  рівень самосвідомості  підлітків  характеризується появою  потреби  і  здатності  пізнати  себе  як  особистість. У  класі  виражене  прагнення  до  самоствердження. Слід  відзначити  у  дітей  появу  рефлексації на  власну  поведінку. Взаємини  між  учнями  ґрунтуються  на здоровій  конкуренції, частково  на  егоїстичних  мотивах. У  більшості  випадків  діти  вміють  правильно  реагувати  на  справедливу  критику, намагаються  прислухатися  до  добрих  порад, прагнуть  їх  осмислити, виправити  недоліки. При  виконанні  спільної  справи  більшість  членів учнівського  колективу  виявляють  щиру  зацікавленість. У  будь-яких  заходах  більшу  активність  проявляють  дівчата. Відносини   в  класному  колективі доброзичливі, відкритої  агресії  не  спостерігається. Говорячи  про емоційну  сферу, слід  відзначити, що  є  діти  емоційно  збудливі, схильні  до  емоційних  бурхливих  проявів. Але  в  більшості  школярів спілкування  будується  на  принципі взаємної  підтримки.
За  час  роботи  з  класом  налагоджений  постійний контакт  з  батьками. Батьки  класу  цікавляться  успішністю  та  поведінкою  своїх  дітей, підтримують  постійний  зв׳язок  з  класним  керівником  та  вчителями-предметниками.
   Основною  метою  виховної  роботи  з  учнівським  колективом  є  виховання  всебічно  розвиненої, фізично  та  морально  досконалої  особистості. Тому  в  2016 – 2017н.р. ставлю  за  мету:
1.       Формування організованого колективу  через  активізацію  форм  індивідуального  впливу  та  колективної  виховної роботи.
2.       Поглиблення  розуміння  учнями  змісту  етичних  норм  і  правил.
3.       Розвиток  інтересу  до  навчання, формування  потреби  постійно  активізувати  свою  пізнавальну  діяльність.
4.       Формування  потреби  в  громадській  діяльності.
5.       Навчання методів підтримки  здорового  способу  життя.
6.       Формування  успішної  особистості  школяра  через  залучення  до  активної  діяльності.
7.       Виховання  позитивного  ставлення  до  праці.
8.       Готувати  учнів  до  свідомого  вибору  професії, визначення  свого  місця  в  житті.
9.       Залучення  до  духовної  культури, скарбів  української  та  світової  культури.
10.  Забезпечити   в  учнів  виховання  позитивних  якостей: скромності, доброти, гідності, правдивості, поваги  до  старших, ввічливості, бережливості, благородства, організованості, відповідальності, непримиренності  до  жорстокості;
11.  Виховання   високої  моральності  у  взаєминах  хлопчиків  та  дівчат;
12.  Забезпечення   злагодженості  дій  школи  і  сім'ї  у  самовизначенні  особистості.
Клас  став  більш  згуртованим, дисциплінованим.














ПЛАН  РОБОТИ  НА  І  СЕМЕСТР

1.       Шкільне  свято  «День  знань».          
2.       Акція  «Зробимо  квітучим  наш  клас».  
3.       Всеукраїнський  день  бібліотек: «За  світ  краси, за  пісню  солов’їну».
4.       Привітання  вчителів  зі  святом  «Дня  учителя». 
5.       День  Захисника  Вітчизни.
6.       «Старти  золотої  осені». 
7.       Участь  у  шкільних  олімпіадах.
8.       Конкурс  «Художнє  оздоблення  літер».
9.       Виготовлення  «Колоска  пам'яті».
10.  Козацькі  забави  до  дня  захисника  Збройних  сил  України.
11.  Виготовлення  подарунків  до  дня  Св. Миколая.
12.  Екологічна  операція: «Встанови  годівничку».
13.  Виготовлення  новорічної  стінгазети  та  підготовка  до  Новорічних та Різдвяних  свят.

                                Актив  класу
Івов К  староста  класу
Запасна К заступник  старости  класу
   Новікова  Вікторія  відповідальна  за  навчальний  сектор












БАТЬКІВСЬКИЙ  КОМІТЕТ

ГОЛОВА   БАТЬКІВСЬКОГО КОМІТЕТУ
             Попова Н.Л.

ЗАСТУПНИК    ГОЛОВИ  БАТЬКІВСЬКОГО КОМІТЕТУ
              Новікова Н.В.

Казначей   БАТЬКІВСЬКОГО  КОМІТЕТУ
                    Івова І.В.
           




                     РОБОТА  З  БАТЬКАМИ:

1.       Робота  з  батьківським  активом  класу.
2.       Постійно  проводити  батьківські  збори:
·        «Психологічні особливості підлітків»;
·        «Як запобігти розвитку егоїзму, жорстокості, агресивності підлітків».
·        «Батьківський авторитет — могутня сила самовиховання»
·        «Методика вирішення конфліктних ситуацій у сім'ї».
             а) підсумок навчання за рік;
             б) ремонт класного приміщення;
             в) літній відпочинок та оздоровлення дітей.
3.       Складання  плану  роботи  батьківського комітету.
4.       Проводити сімейні  активи  типу: «Ваше  ставлення  до  школи  і  до  навчання».
5.       Інформування  батьків  про  хід  і  результати  навчання, виховання  і  розвитку  учнів.
6.       Індивідуальні  бесіди  з  батьками  учнів, які  становлять  «групу  ризику».




План роботи
з батьківським комітетом
на 2019 – 2020н. р.
          Вересень
 *Засідання батьківського комітету, присвячене початку навчального
      року.
*Визначення батьківських кандитатур для створення  батьківського    
   комітету.
*Обговорення плану роботи БК.
         Жовтень
* Обладнання класного куточка, допомога у поточному ремонті меблів.
* Робота БК з дітьми пільгових категорій.
       Листопад
* Участь БК у роботі з неблагополучними сім’ями.
* Участь БК у роботі з учнями схильними до правопорушень.
* Організація дозвілля під час зимових канікул.
        Грудень
* Обговорення плану роботи на ІІ семестр.
* Організація святкування Нового року.
* Поточний ремонт меблів під час канікул.
    

       Січень
* Організація рейдів відвідування неблагополучних сімей вдома.
* Підбиття підсумків роботи батьківського комітету за перше півріччя.                 
 *Визначення невідкладних завдань на друге півріччя.

    Лютий
* Зустріч батьківського комітету класу з шкільним лікарем.
* Звітування батьківського комітету перед батьківськими зборами про      
   виконану роботу.
* Відвідини уроків і позакласних заходів батьками класу(по графіку батьківського комітету).

     Березень
* Робота БК з організації родинних свят у класі.
* Тематичні батьківські збори «Як батьки можуть допомогти дитині добре   
     вчитися».
* Конкурс на кращу розповідь «Радощі та прикрощі маминого дитинства».

      Квітень
*  Індивідуальні консультації для батьків психолога школи, соціального педагога, лікаря школи (по запитах батьків).
* Засідання клубу батьківських зустрічей «Поки горить свічка». Обговорення проблем формування моральних принципів особистості.
* Обговорення плану роботи класу на травень місяць. «Життя класу» (поточні питання).

       Травень  
*Разом з батьківським комітетом підготувати батьківські збори «Перегортаючи  сторінки» Підсумки  навчального  року.
* Участь батьків класу в ремонті класного кабінету, підготовка необхідних навчальних посібників з різних предметів до нового навчального року.
ПЛАН  ВИХОВНОЇ  РОБОТИ  на 2017 – 2018 н.р  7 клас

ВЕРЕСЕНЬ
п/п
Основні  напрямки
діяльності
1-й
тиждень
2-й
тиждень
3-й
тиждень
4-й
тиждень






1
Виховні  години,
класні  збори
. Перший урок:«Щоб у серці жила Батьківщина: до 25 річчя незалежності України». 
Класні  учнівські  збори:
а) самоврядування в класі;
б) бережливе  ставлення до     шкільного майна;
в) ознайомлення  з  планом  роботи  на  І семестр.
Урок мужніості: «Люби  Україну ¾ твою  рідну  землю».

Бібліотечна година:«Книга — джерело знань»
2
Цілісне  ставлення  особистості
до суспільства  і  держави
Бесіда: «Моя  земля — земля  моїх  предків»

Акція: «Хто  живе  поряд  зі  мною»

3
Ціннісне  ставлення  до  людей

Година  спілкування:«Людина  починається  з  добра»

Бесіда «Роби  добро  не  лише  тоді, коли    тебе  бачать  люди, але  й  коли  тебе  ніхто  не  бачить»
4
Ціннісне  ставлення  до  себе
«День  народження —
один  раз  на  рік!»
Бесіда  «Я — учасник дорожнього руху»

 Правила техніки безпеки під час туристичного  походу
5
Ціннісне  ставлення  до  природи

Акція: «Бережи  ліс»
Година  спілкування: «Будь  багатий, як  земля»

6
Ціннісне  ставлення  до  праці



«Що  означає  культура  навчальної  праці?»
7
Ціннісне  ствалення  до мистецтва

«Духовність  особистості  і  мистецтво»


8
Індивідуальна  робота  з  учнями
«Культура спілкування з ровесниками»
Анкетування «Що нам заважає вчитися?»
Бесіда з учнями, що пропускають заняття.
Робота з активом класу: підсумки роботи за місяць, аналіз записів у щоденнику поведінки.
9
Робота  з  батьками
Відвідування сімей, з метою ознайомлення з  соціально-побутовими умовами проживання дітей
Класні батьківські збори 
а) «Психологічні особливості підлітків»;
б) режим роботи школи;
в) вибори батьківського комітету.
Бесіда з батьками, діти яких пропускають заняття
Бесіда з батьками учнів, схильних до правопорушень.
10
Участь у загальношкільних  святах
Свято першого  дзвоника. Свято знань
День квітів

«За світ краси, за пісню солов'їну» (до всеукраїнського дня бібліотек)


ЖОВТЕНЬ

п/п
Основні  напрямки
діяльності
1-й
тиждень
2-й
тиждень
3-й
тиждень
4-й
тиждень






1
Виховні  години,
класні  збори
День учителя. Привітання вчителів  школи.
«Шануймо старість» (до міжнародного  дня похилого  віку). День  Захисника  Вітчизни
Урок мужніості:  «Шляхом  Української  повстанської  армії»
«Ми — козацького  роду»
2
Цілісне  ставлення  особистості
до суспільства  і  держави

Бесіда :«Україно, матінко  моя»
Акція: «Школа —наш  дім,
 ми  господарі  в  нім»

3
Ціннісне  ставлення  до  людей
Акція:«Милосердя»
Допомога  одиноким  людям

Випуск  стінгазети:
«Я  та  моє  здоров׳я»

4
Ціннісне  ставлення  до  себе
Бесіда: «Перехід проїздної частини в невстановленому місці»
 Година  спілкування з мед.сестрою: «Особиста  гігієна  хлопчика»
«Особиста  гігієна  дівчинки»
Інструктаж  про дотримання правил т/б на осінніх канікулах
5
Ціннісне  ставлення  до  природи

Бесіда : «Старти  золотої  осені»
Екскурсія: «Вже  брами  літа  замикає  осінь»

6
Ціннісне  ставлення  до  праці

Година  спілкування: «Скільки  в  світі  професій»


7
Ціннісне  ствалення  до мистецтва



 Година  спілкування: «Що  я  знаю про  жанри  мистецтва?»
8
Індивідуальна  робота  з  учнями
Відверта розмова з учнями «Мистецтво володіти собою»
Бесіда : «Учень і вчитель: стиль взаємостосунків»
Допомогти шуковій групі організувати роботу по виявленню у селі колишніх воїнів УПА, політв׳язнів.
Розробка з учнями карти самооцінки якостей особистості.
9
Робота  з  батьками
Відвідання батьків учня Занкова Р
Бесіда : «Як організувати дитині після урочний час
Відвідання батьків 
Зустріч з батьками,діти яких є претендентами на незадовільну успішність з різних предметів.
10
Участь  у  загальношкільних  святах
Фестиваль української народної пісні (1.10 — міжнародний день музики)
День  Захисника  Вітчизни- загально шкільне свято
Свято: «Золота осінь»








ЛИСТОПАД

п/п
Основні  напрямки
діяльності
1-й
тиждень
2-й
тиждень
3-й
тиждень
4-й
тиждень






1
Виховні  години,
класні  збори
«День  пам׳яті  українських  січових  стрільців»
Класні збори:«Твої  успіхи та прогалини у навчанні»
«Що ти думаєш про своє покоління?»
 Урок мужніості:  «День пам׳яті жертв голодомору та політичних репресій»
2
Цілісне  ставлення  особистості
до суспільства  і  держави

Конкурс  малюнків:  «Люби і знай  свій  рідний  край» 

Вікторина: «Наші  обереги»
3
Ціннісне  ставлення  до  людей


Тренінг: «Чи толерантний Я?»

4
Ціннісне  ставлення  до  себе
 Година  спілкування: «Що  маю  знати, щоб  зберегти  своє  здоров׳я»
Бесіда з ППБ «Основні вимоги безпечної експлуатації побутових приладів»
«Профілактика пожежі. Сучасні методи гасіння пожежі»
Бесіда:«Алкоголь  та  його  наслідки»
5
Ціннісне  ставлення  до  природи
Участь у конкурсі «Осіння фантазія»
Конкурс: «Знай  і  бережи  свій  рідний  край»
Природоохоронна  акція: «Природа  наш  дім»

6
Ціннісне  ставлення  до  праці
Усний  журнал: «Всі  професії  важливі»



7
Ціннісне  ставлення  до мистецтва

Година  спілкування: «Мистецтво  і  його  вплив  на  культуру  своєї  нації»


8
Індивідуальна  робота  з  учнями
Психологічни тренінг:«Чи можна змінити свій характер?»
Зустріч з представниками правоохоронних  органів
Перевірка стану щоденників
Підготовка учнів до участі у «Козацьких забавах»
9
Робота  з  батьками
Вивчення матеріально-побутових умов проживання сім׳ї  Данілової Д
Зустріч з батьками,діти яких є претендентами на незадовільну успішність з різних предметів.

Бесіда з батьками про особливості розвитку хлопчиків та дівчаток
10
Участь  у  загальношкільних  святах


Участь у виготовленні «Колоска пам׳яті»
Шк. лінійка, присвячена Дню пам׳яті жертв голодомору.




ГРУДЕНЬ

п/п
Основні  напрямки
діяльності
1-й
тиждень
2-й
тиждень
3-й
тиждень
4-й
тиждень






1
Виховні  години,
класні  збори
«СНІД — невиліковна хвороба. СНІД — чума ХХІ століття»
Урок мужніості:  «Українським  збройним силам слава  нині  і  повік»
«Про  слова ласкаві, а думки лукаві»

«Бог Предвічний  народився» (свято Різдва в угорському селі)
2
Цілісне  ставлення  особистості
до суспільства  і  держави
Веселі  старти :
«Козацькі  розваги»
Усний  журнал: «Конвекція  про  права  дитини»

Родинне  свято:
 «Традиції  моєї  родини»
3
Ціннісне  ставлення  до  людей

КТС: «Моє генеалогічне  дерево»


4
Ціннісне  ставлення  до  себе
Година  спілкування:  «Пам׳ятай,що батько  й
 мати  живуть  для  твого  щастя»
Бесіда «Правила поведінки при виявленні вибухонебезпечних предметів та речовин»
Бесіда «Про 
шкідливість  куріння»
Правила поведінки під час новорічних свят та різдвяних свят. Бесіда «Обережно! Ожеледиця»
5
Ціннісне  ставлення  до  природи

Усний  журнал «Рослини-барометри»


6
Ціннісне  ставлення  до  праці


Зустрічі «Професії  важливі, професії  найкращі»

7
Ціннісне  ставлення  до мистецтва
Година  спілкування: «Мистецтво  та  мої  емоції»


Свято: «Новорічний  калейдоскоп»
8
Індивідуальна  робота  з  учнями
Анкетування:«Як позбутися шкідливих звичок»
«Ціна часу» — бесіда з окремими учнями
Тренінг:«Як виховати волю»
Зустріч з представником соціальної служби
9
Робота  з  батьками
Бесіда з батьками про успішність у навчанні дітей
Зустріч з батьками учнів, які не встигають з різних предметів
Як ваша дитина одягається до школи?
Батьківські  збори
1.«Як запобігти розвитку егоїзму, жорстокості, агресивності підлітків».
2. Успішність та поведінка учнів у І семестрі.
10
Участь  у  загальношкільних  святах
Участь  у  «Козацьких забавах». Військово-спортивні ігри «Нумо, хлопці»
Андріївські  вечорниці

Участь у конкурсах новорічних стінгазет та «Новорічний букет»




План роботи
на осінні канікули
1.     Генеральне прибирання класної кімнати.
2.     Екскурсія в бібліотеку.
3.     Екскурсія на природу.
4.     З метою виховання в учнів здорового способу життя організувати велосипедний 
6.     Засідання учнівського самоврядування.
7.     Робота з бібліотекарем школи  Бейреш Н.І: «Книги – морська глибина»..


План роботи
на зимові канікули


1.     Виготовлення годівниць.













Тема: «День толерантности».
Использованные технологии: информационно-коммуникативная, развитие критического мышления, групповая работа


Цель мероприятия:
знакомство учащихся с понятием «толерантность», его происхождением, значением и актуальностью его формирования, как нравственного качества личности.
Задачи:
Образовательная:
Помочь учащимся понять, почему так важно уважать окружающих.
Объяснить ученикам, почему очень важно уметь решать проблемы мирным путём.
Развивающая:
Развивать речь, обогащать словарный запас учащихся.
Развивать умения формулировать и высказывать своё мнение, владеть собой, уважать чужое мнение.
Развивать коммуникативные навыки. Воспитательная:
Воспитывать положительное отношение учащихся к себе, друзьям, одноклассникам, желание и умение прощать.



Оборудование: раздаточный материал (шаблон человечка), карточки с высказывантями о толерантности, магнитная доска, мультимедийное оборудование, фломастеры, клеевые карандаши, ватман, вырезки из газет и рисунки детей с улыбающимися лицами людей (желательно разных рас и национальностей).

Музыкальное сопровождение: детские песни о дружбе - «От улыбки станет всем светлей», «Вместе весело шагать», «Солнечный круг» и т.п.







Ход занятия



1. Организационный момент.

2.Введение, актуализация имеющихся знаний:

•   Ребята, сегодня у нас праздник «День толерантности». А как ы думаете, почему именно сегодня у нас проходит такой праздник? (Потому что, сегодня - 16 ноября - Международный День Толерантности.)
•   Что же это за слово такое - толерантность? , 3. Знакомство с новым понятием.
НАСТОЯЩИЙ ДРУГ
Высунув голову из гнезда, орлёнок увидел множество птиц, летающих внизу среди скал.
-   Мама, что это за птицы? - спросил он.
-   Наши друзья, - ответила орлица сыну. - Орёл живёт в одиночестве - такова его доля. Но и он порою нуждается в окружении. Иначе, какой же он царь птиц? Все, кого ты видишь внизу, - наши верные друзья.
Удовлетворённый маминым разъяснением, орлёнок продолжал с интересом наблюдать за полётом птиц, считая их отныне своими верными друзьями. Вдруг он закричал:
-   Ай-ай, они украли у нас еду!
-   Успокойся, сынок! Они ничего у нас не украли. Я сама их угостила. Запомни раз и навсегда, что я тебе сейчас скажу! Как бы орёл ни был голоден, он непременно должен поделиться частью своей добычи с птицами, живущими по соседству. На такой высоте они не в силах найти себе пропитание, и им следует помогать.
ВЫВОД: Всяк, кто желает иметь верных друзей, должен быть добрым и терпимым, проявляя внимание к чужим нуждам. Почёт и уважение добываются не силой, а великодушием и готовностью поделиться с нуждающимся последним куском.
Ребята, а давайте, попробует эту ситуации перенести в нашу жизнь. Какими качествами должен обладать человек, который хочет иметь друзей? Быть добрым, терпимым, сострадать.
Всё то, о чём вы сейчас говорили, предполагали, можно объединить, назвать одним словом «толерантность». Вам понятно значение этого слова?
Толерантность - (лат. tolerantia - терпение) - это способность терпеть что-то или кого-то.
Понятие «толерантность» для обычного российского сознания непривычно. Нам ближе наше российское слово - «терпимость». Терпимость - способность и умение терпеть, быть терпеливым, мириться с чужим мнением.
У народов мира определения толерантности очень разные. У вас на столах карточки белого цвета, на которых даны определения толерантности разных народов мира. Прочитаем и ответим на вопрос: «Что общего в определениях»?

С карточек белого цвета дети зачитывают:
Толерантность - способность признавать отличные от своих собственных идей и мнения. (Испанский)

Толерантность - готовность быть терпимым, снисходительным. (Английский)
4
Толерантность - позволять, принимать, быть по отношению к другим великодушным. (Китайский)
Толерантность - прощение, снисходительность, мягкость, милосердие, сострадание, терпение. (Арабский)
Что общего в этих определениях? (Умение жить в мире и согласии со всем миром.А это значит - дарить людям любовь, быть терпимым, уметь прощать)



•  А как вы думаете вы сами люди толерантные? (Да, нет.) - А вот мне кажется, что вы все добрые, понимающие, толерантные. И сейчас я вам это покажу, а вы мне поможете.
4.Упражнение. «Комплименты»
Каждому из нас приятно, когда его хвалят, говорят о нем хорошие, добрые слова, особенно когда заслуженно.

Любой человек хочет, чтобы его любили и уважали, ценили и понимали, и очень часто нам просто необходимо слышать от окружающих людей добрые слова и пожелания. Ведь от этого улучшается настроение, и мы готовы делиться радостью и помогать другим.

Сейчас каждый из вас, кто сядет на волшебный стул и возьмет в руки волшебную палочку, узнает о себе много хорошего, все остальные ребята расскажут про положительные качества этого человека.

После того, как все дети побывают на «волшебном стуле», учитель обсуждает с классом то, что дети почувствовали во время упражнения.
         Вам понравилось это упражнение?
         Почему?
         Что нового вы узнали друг о друге?
         Были комплименты одинаковыми или разными?
         Почему разные?

Действительно, ребята, каждый человек неповторимый, это индивидуальность, личность, обладающая своими собственными особенностями. Если бы мы были все одинаковыми - жить на свете было бы просто не интересно.
5.  Беседа в кругу.

Дети садятся в круг, вместе с учителем.

- Часто ребята, которые учатся в одном классе несколько лет, очень мало знают друг о друге. Не знают, кто чем увлекается, кто что любит. Попытаться понять совершенно не похожего на тебя человека, проявить к нему интерес, а если надо то и терпимость, толерантность не просто, потому что надо и себя хорошо знать, иметь представление о себе как о личности. Надо учиться жить, не ущемляя как своих интересов, так и интересов других людей.
6.  Упражнение. «Волшебный микрофон»
Каждый, кто по кругу получает микрофон, отвечает на два вопроса
         Ваше увлечение (чем вы любите заниматься?)
         О чем вы мечтаете?
         Узнали ли вы о своих друзьях что-то новое?
         Что нового вы узнали?
         Что вас удивило, что понравилось?

Теперь вы можете поделиться с друзьями своими интересами, умениями, мечтами не только на занятиях.
7.  Упражнение. «Нарисуй себя»

Все дети получают шаблон человека. На основе этого шаблона они рисуют себя, добавляя свои индивидуальные особенности.

Затем следует обсуждение.
         Что общего у всех человечков? (голова, руки, ноги)
         Чем они отличаются? (одеждой, цветом волос, прической, цветом глаз)

Да, ребята, все мы очень разные, у каждого есть свои особенности, не говоря уже о внутреннем мире каждого человека. Мы должны уважать индивидуальность каждого человека, потому что мы все люди, у нас есть различия, но каждый из нас не повторим и нужен всем остальным.
8.  Упражнение. «Изгой»

Учитель сообщает каждому ребенку «на ушко» название одного животного (кошка, собака, корова, лягушка) Важно поделить детей на 4 примерно одинаковые группы. Одному, как правило, самому озорному, сообщается слово ворона.

Задание детям: Не говоря того слова что я вам сказала, а произнося лишь звуки которые издают эти животные, найдите «своих».

Вопросы для обсуждения:
         Как вы узнали где ваша группа?
         Легко ли было найти своих?
Обращаясь к вороне:
         Почему никто не обращал на тебя внимания?
         Как ты себя чувствовал?
         Ребята, почему вы не обращали на него внимания?
         Хотели ли вы быть на месте вороны?
         Тяжело ли быть не похожим на всех?
         Как вы в следующий раз отнесетесь к такому человеку?
9.  Упражнение. «Звали, зовут, будут звать...»

Ученики рассаживаются в круг и все по очереди, начиная с ведущего.
произносят:

«Когда я был совсем маленький, меня звали Вовочка, сейчас в школе меня зовут Володя, а когда я вырасту, меня будут звать Владимир Николаевич»

Для многих детей их имя и отчество, произносимые вслух звучат непривычно, но при этом они повышают уважение ребенка к себе и родителям, дают ориентир на будущее, на взросление.

Вывод: Нам хочется, чтобы к нам относились уважительно, называли нас ласково по имени, но для этого надо и самим понимать, людей чувствовать их настроение, стараться никого не обижать.
10. Творческая работа. «Толерантный мир»

Детям предлагается сделать коллаж из вырезок и рисунков.

После оформления коллажа-стенгазеты - она вывешивается в классе или рекреации.
11. Итог занятия:

         Ребята, я сегодня очень много нового узнала о вас, а вы друг о друге узнали что-то новое?
         Зачем нам надо стремиться узнавать новое друг о друге?
         Наше сегодняшнее занятие пригодится вам в будущем?
         Как вы считаете, наш праздник удался?

К сожалению еще не всегда люди бывают толерантны по отношению друг к другу, но я надеюсь, что придет время и праздник «День толерантности» будет каждый день, все люди будут уважительно относиться друг к другу, никто никого не будет обижать. Каждый человек будет иметь собственные убеждения, будет отстаивать свои убеждения и все люди научатся договариваться, а не станут воевать, ругаться, конфликтовать.
ЛИТЕРАТУРА:
1.  Байбородова Л. В. Воспитание толерантности в процессе организации деятельности и общения школьников. / Педагогический вестник. - 2003. - № 1

2.  Солдатова Г.У., Шайгерова Л.А., Шарова О.Д. Жить в мире с собой и другими: Тренинг для подростков. М.: Генезис,- 2000. - 112 с.






Дружбой дорожить умейте!
Игра-урок о товариществе и дружбе.

         Цель: познакомить детей с правилами дружбы, показать важность истинных друзей в жизни человека, научить доброжелательности и снисходительности, стремлению понимать друг друга, научить разделять радости и печали друзей.

Анкета

1.                 Есть ли у тебя друг?
2.                 Какие черты характера, качества своего друга ты больше всего ценишь?
3.                 Готов ли твой друг поступиться своими интересами, если этого требуют твои дела, твое благополучие?
4.                 Какие проступки ты смог бы простить своему другу?
5.                 Чего не смог бы простить ему?
6.                 Всегда ли ты говоришь другу правду?
7.                 Всегда ли ты принципиален в дружбе? Можешь ли ты выступить против друга, если тот не прав?
8.                 Помогает ли дружба тебе в жизни, в учебе?
9.                 Может ли дружба сделать человека лучше, избавить его от недостатков?
(Анкетирование учащихся желательно провести заранее. Наиболее удачные ответы ребят рекомендуется зачитать по ходу урока.)
         В е д у щ и й. Сегодня, ребята, мы поговорим о дружбе. Во все и всех народов очень высоко ценились дружба, верность и преданность. «Кто не ищет дружбы с близким, тот себе заклятый враг», - писал в XII веке Шота Руставели. Нет народа, у которого не было бы легенд, пословиц и поговорок о дружбе. В дружной работе, в общем отдыхе, вообще в совместной жизни, во взаимовыручке народ усматривал силу. Попробуем вспомнить пословицы о дружбе. Я начну, а вы продолжайте.
1.                 Все за одного, а один за … (всех).
2.                   С миру по нитке – голому…. (рубаха).
3.                 Семеро одно… (не ждут).
4.                 Один и у каши … (загинет).
5.                 Один в поле … (не воин).
6.                 Одна ласточка весны … (не делает).
7.                 Старый друг лучше….(новых двух).
8.                 Без беды друга не …. (не узнаешь).
9.                 Нет друга, так ищи, а нашел так … (береги).
10.             Раздружится друг – хуже … (недруга).
11.             Для друга и семь верст не … (околица)
12.             Где лад, там и … (клад).
Видите, как много пословиц сложил народ о дружбе, и это только малая часть. А теперь послушайте поговорки о дружбе и объясните их смысл.
1.                            Трусливый друг опаснее врага (врага опасаешься, а на друга полагаешься, в трудную минуту трусливый друг может испугаться и подвести).
2.                            Доброму коню найдется много хозяев, хорошему человеку – много друзей (хорошего коня многие захотят купить, а с хорошим человеком многие захотят подружиться).
3.                            Неверный друг, что дырявая шуба (в дырявой шубе в мороз холодно, а неверный друг подведет в сложной ситуации).
4.                            Не тот друг, кто потакает, а тот, кто помогает (когда человек во всем тебе потакает, ему все равно, какой ты на  самом деле. Лучший друг – это тот, кто поможет тебе исправиться и стать лучше).
5.                            Кто себе друзей не ищет, самому себе враг (без надежных друзей человеку в жизни тяжело, поэтому надо искать себе друзей и самому быть надежным другом).
6.                            За что друг побранит, зато враг похвалит (твой враг хорошо видит, что для тебя на самом деле плохо совершать какие – либо недостойные поступки, потому за них он будет тебя лицемерно хвалить. Настоящий друг скажет правду, даже если она неприятная).
7.                            И много друзей – мало, и мало врагов – много (много друзей всегда хорошо, а хорошего, как известно, много не бывает. Враг – это всегда зло, а даже маленькое зло – это всегда плохо).
8.                            Дерево крепко корнями, а человек друзьями (чем глубже и крепче корни у дерева, тем оно лучше противостоит непогоде, чем крепче человеческая дружба, тем легче переносятся человеком удары судьбы).
9.                            Дружба, что стекло: расколешь – не соберешь (разбитое стекло уже не вставишь в окно. Если обидишь друга, то можешь потерять его навсегда).
10.                       Дружба дружбе рознь – иную хоть брось (когда друзья только ссорятся и  не умеют дружить или плохо влияют один на другого, то такая дружба идет только во вред).
11.                       Дружба крепка не лестью, а лаской и честью (надо помнить, что настоящий друг может указать тебе на твои недостатки или недостойные поступки. Именно такой дружбой следует дорожить).
12.                       Горы и камни разрушаются ветром, людская дружба – словом (обидные и несправедливые слова могут разрушить дружбу, поэтому нужно очень осторожно обращаться с критикой в адрес своего друга, деликатно и необидно говорить о недостатках друзей).
13.                        Хочешь дружбы – будь другом (когда сам научишься дружить, тогда и друзья появятся. Каждый человек ценит в другом хорошие качества друга).
В е д у щ и й. Слово «дружба» по своему значению тесно связано с таким понятием, как родственная близость. Дружба предполагает взаимную помощь и эмоциональную  близость, т.е. сходство чувств, переживания, единство восприятия окружающего мира и в отношении к нему. Вот что сказал о дружбе великий Вильям Шекспир:
Настоящий друг везде
Верен: в счастье и беде;
Грусть твоя его тревожит.
Ты не спишь – он спать не может,
И во всем без дальних слов.
Он помочь тебе готов.
А каким бы ты хотел видеть своего друга? Чего бы ты желал от друга? (Ответы учащихся. Уместно зачитать ответы учащихся на вопросы анкеты).
В е д у щ и й. Из ваших ответов можно сделать вывод, что от друга требуется немного: понимание. Немного? Но подумайте, сколько разных составляющих включаем мы в это понятие. От друга ждут верности, у друга ищут поддержки – помощи в трудную минуту. К другу идут с радостью – он разделит ее с вами. Друг поймет ваши заветные мечты, сохранит ваши тайны. Но можно ли представить друга завистливым? А высокомерным? А какие еще слова не совместимы с понятием «дружба»? (Ответы учащихся.)
         Друг не может быть злобным и самовлюбленным. Также не соединяются с понятием «дружба» жадность и хвастливость, тщеславие и зазнайство, мелочность и черствость. Друг – это всегда  серьезно. Тот, кто хочет дружить, должен научиться этому. И начинать надо с самого себя. Вы должны в себе самом найти ответ – готовы ли вы встретить друга? Разговор с самим собой должен  быть честным: интересен ли я самому себе, не скучно ли мне с собой? Умею ли я сам с собой обращаться? Ведь именно с тем, что содержится в человеке, выходи он к людям, только своими человеческими качествами он может заслужить дружбу. Предложенный тест поможет вам определить, добрый ли у вас характер?

Тест «Добрый ли у вас характер?»

1.                             Считаете ли вы, что у многих ваших знакомых плохой характер?
2.                             Раздражают ли вас повседневные мелкие обязанности?
3.                             Верите ли вы, что ваши друзья преданы вам?
4.                             Приятно ли вам, когда незнакомый сверстник говорит вам: «Эй ты, поди сюда»?
5.                             Способны ли вы ударить собаку или кошку?
6.                             Часто ли вы болеете?
7.                             Часто ли вам хочется поменять парту, за которой вы сидите?
8.                             Продолжаете ли вы отстаивать свою точку зрения, понимая, однако, что это ошибка?
9.                             Тяготит ли вас общественные обязанности?
10.                        Способны ли вы более пяти минут ждать опаздывающего товарища, не проявляя при этом нетерпения?
11.                        Часто ли вам приходит в голову мысль о вашей невезучести?
12.                        Сохранили ли вы свои детские игрушки?
13.                        Можете ли вы с улыбкой воспринимать подшучивания друзей?
14.                        Нравится ли вам бывать в кругу вашей семьи?
15.                        Злопамятны ли вы?
16.                        Находите ли вы, что все время стоит погода, нетипичная для данного сезона?
17.                        Случается ли вам быть с утра в плохом настроении?
18.                        Раздражает ли вас классическая музыка?
19.                        Раздражает ли вас присутствие в вашем доме чужих людей, находящихся у вас более часа?


Обработка результатов
                   Поставьте себе по одному очку за положительный ответ на вопросы № 3, 9, 10, 13, 14, 19, по одному очку за каждый отрицательный ответ на вопросы № 1, 2, 4, 5, 6, 7, 8, 11, 12, 15, 16, 17, 18.
         Подсчитайте очки. Свыше 15 очков, то у вас покладистый характер и вы преисполнены доброжелательного отношения к людям. От 8 до 15 очков, то вы не лишены недостатков, но с вами еще можно ладить. Ниже 8 очков вашим друзьям можно посочувствовать.
         (Данный тест желательно провести заранее, а результаты озвучить на уроке).
         В е д у щ и й. Некоторые ребята любят командовать, требуют, чтобы все прислушивались только к их мнению, беспрекословно  им подчинялись. Послушайте в связи с этим стихотворение Агнии Барто «Требуется друг».
Все живут – не тужат,
А со мной не дружат!
Бант у Кати расписной,
Красные колготки
И характер кроткий.
Я шепчу: - Дружи со мной…
Мы же одногодки,
Как сестрички мы почти,
Мы как две голубки
Из одной скорлупки.
Я шепчу: - Но ты учти –
Ты во всем должна идти
Другу на уступки.
Предлагаю Ильиной –
Ты дружи со мной одной!
Есть разряд у Ильиной –
И спортивный свитер,
И девчонок свита.
Подружусь я с Ильиной,
Стану знаменита!
Все пятерки по одной
У Светловой Нади.
Я прошу: - Ты со мной
Подружись хоть на день!
Мы с тобой поладим:
Будешь ты меня спасать –
Дашь контрольную списать.
А девчонки на дыбы!
Говорят: Молчала бы!
Не вставать же на колени,
Уговаривать подруг…
Напишу я объявленье:
Срочно требуется.
(Стихотворение может прочитать одна из учениц.)
В е д у щ и й. Бывает, встречается вам человек общительный, внимательный и доброжелательный. Он и советы дает, и развеселит, и уговорит… А вот другом его назвать – язык не поворачивается. И это только потому, что общаясь с вами, принимая в вас участие, он в действительности занят одним собой. Он, как героиня стихотворения, думает только о себе. Настоящая дружба начинается с чуткости к другому, с умения поставить себя на место друга. Но бывает так, что за дружбу выдают привычку ходить вместе в кино, встречаться, чтобы послушать музыку, готовить вместе уроки. И хотя подобные отношения приятны и важны, но их скорее можно назвать товарищескими. Попробуем провести  уточнение понятий: друг, товарищ, приятель, ровесник, и занесением их в наш словарь.
         Друг – человек, близкий вам по духу, по убеждениям, на которого можно во всем положиться.
         Товарищ – человек, близкий вам по роду деятельности, занятий, по условиям жизни.
         Приятель – человек, с которым у вас сложились хорошие, простые, но не совсем  близкие отношения.
         Ровесник – человек одного с вами возраста, т.е. сверстник, одногодок, однолеток.
         У каждого человека не так много настоящих друзей. Берегите друзей. Бытует мнение, что друзья познаются в беде, в трудную минуту. В литературе мы найдем немало тому примеров. Во как поэт Владимир Высоцкий проверял друзей:
   (Звучит «Песня о друге» В.Высоцкого.)
Если друг оказался вдруг
И не друг, и не враг, а так…
Если сразу не разберешь,
Плох он или хорош.
Парня в горы тяни – рискни!
Не бросай одного его!
Пусть он в связке в одной с тобой –
Там поймешь, кто такой.
Если парень в горах – не ах,
Если сразу раскис – и вниз,
Шаг ступил на ледник – и сник,
Оступился – и в крик,
Значит, рядом с тобой – чужой,
Ты его не брани – гони.
Вверх таких не берут, и тут
О таких не поют.
Если он не скулил, не ныл,
Если хмур был и зол, но шел,
А когда ты упал со скал,
Он стонал, но держал.
Если шел он с тобой, как в бой,
На вершине стоял, хмельной –
Значит, как на себя самого,
Положись на него.
В е д у щ и й. Однако существует еще одно мнение о дружбе, как мне кажется, не менее справедливое. Дружба испытывается не только бедами, но и обыденными мелочами. Причем испытание мелочами, пожалуй, проходит труднее. Почему-то именно по пустякам, по недоразумению чаще всего и ломаются отношения: несправедливость, невнимание, забывчивость, необязательность – сколько за ними высказанных и невысказанных обид и огорчений. Из-за них, случается, рвутся казавшиеся крепкими отношения. Берегите друзей. Выбирайте их не спеша, но еще меньше торопитесь расстаться с ними.

Другу ты отдать сумей
Все тепло души своей.
Все отдал – богаче стал,
Что сберег, то потерял.
Лишь тот не на год – навсегда богат,
Кто дружбу сохранит, как бесценный клад.
Лишь тот не на год – счастлив навсегда,
Кто дружбу пронесет честно сквозь года.
                                               (Н.Доризо)

В е д у щ и й. И помните, друзья создаются в юности, дальше становится все труднее и труднее подружиться.

Игра «Терем – теремок»

В этой игре есть интрига, поэтому она относится к самым веселым и увлекательным формам групповой деятельности. Ее используют для гуманизации групповых взаимоотношений, для формирования некоторых поведенческих привычек детей.
Игра строится на воспоминаниях детей об известной сказке «Теремок». Сюжет сказки переворачивается: мышка-норушка всем зверям, просящим пристанища в теремке, отказывает, говоря: «Нет, не пущу, мне и без тебя хорошо!» Активные участник игры, получившие роли медведя, зайца, лисы, волка, ежа, петуха, жабу, мухи и т.д., исполняют роли статистов – они только произносят слова: «Кто, кто в теремочке живет?» и «Пусти меня к себе жить». Основная нагрузка в игре падает на наблюдателей происходящего: они обращаются к мышке-норушке («Уважаемая мышка-норушка!» или «Дорогая мышка!» или «Сударыня мышка!») и приводят разнообразные аргументы в пользу иного решения, прося пустить в теремок сказочного персонажа. Например: «Пусти его пожалуйста, он тебе другом станет» или же «…он станет двор мести». Мышку уговаривают, пока она не согласится, иначе герой-проситель останется на улице.

Интересно наблюдать, какие аргументы будут приводить дети и какие из них окажут решающее воздействие на главную героиню. В итоге, как правило, все звери поселяются в теремке; общая игра завершается финалом: жители теремка, взявшись за руки, ведут хоровод (затем все участники размышляют о том, что было главным в ходе игры).

Комментариев нет:

Отправить комментарий